Wat doet een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon speelt een belangrijke rol in het beleid ongewenste omgangsvormen binnen organisatie. Ongewenst gedrag is er natuurlijk in verschillende gradaties en in sommige gevallen grensoverschrijdend. Met een vertrouwenspersoon kan een lid/ouder/vrijwilliger vertrouwelijke zaken bespreken. De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en kijkt naar oplossingsmogelijkheden. Het gaat voornamelijk om de eerste opvang, waarna tussen de lid/ouder/vrijwilliger en de vertrouwenspersoon overlegd wordt wat de vervolgstappen zullen zijn.

De vertrouwenspersoon:

• Verzorgt de eerste opvang van lid/ouder/vrijwilliger die is lastiggevallen en die hulp en advies nodig heeft

• Bekijkt of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.

• Informeert het slachtoffer over andere mogelijkheden, zoals klachtenprocedures.

• Geeft begeleiding als de betrokkene de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leidinggevende.

• Verwijst naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator.

• Geeft voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.

• Adviseert en ondersteunt het bestuur bij het voorkomen van ongewenst gedrag.

• Registreert gevallen van ongewenst gedrag.

Wie is onze vertrouwenspersoon?

Onze vertrouwenspersoon is Renie Beckers.

Contactgegevens:

Beleid seksueel grensoverschrijdend gedrag

Als vereniging vinden wij het belangrijk dat iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt binnen onze gemeenschap. Helaas weten we dat seksuele intimidatie helaas nog steeds voorkomt in de sportwereld en daarom willen we hierover duidelijkheid scheppen.

Seksuele intimidatie omvat alle vormen van ongewenst seksueel gedrag, zoals opmerkingen, gebaren, aanrakingen of verzoeken die als intimiderend, bedreigend of kwetsend kunnen worden ervaren. Dit gedrag kan zowel fysiek als digitaal plaatsvinden en kan plaatsvinden tussen leden onderling of tussen leden en trainers of coaches.

Als je te maken krijgt met seksuele intimidatie, is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te melden bij de vertrouwenspersoon van onze vereniging. De vertrouwenspersoon is er om naar je verhaal te luisteren, je te ondersteunen en advies te geven over wat te doen. Als je daar behoefte aan hebt, kan de vertrouwenspersoon contact opnemen met Centrum Veilige Sport om verdere stappen te nemen.

Wij willen benadrukken dat we als vereniging een zero tolerance beleid hanteren ten aanzien van seksuele intimidatie. Het is belangrijk dat we hier samen tegen optreden en dat iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt binnen onze vereniging.

Onze vertrouwenspersoon is Renie Beckers.

Contactgegevens: