Hoe is het mogelijk?

6226NE

Zondag 9-10-2022
Scharn 2 – VV Maastricht West 2    3-3

Soms is het voetbalspelletje en alles dat daarmee samenhangt niet te begrijpen.
Afgelopen week goed trainen, prima tegenstand gegeven afgelopen vrijdag aan ons eerste, de mannen gaan geweldig met elkaar om (lees goede sfeer) en dan zien we op de eerste 10 minuten na en het laatste kwartier een draak van een wedstrijd van onze kant.
Dingen lopen niet zoals ze moeten gaan, verkeerde keuzes, ballen niet goed inspelen, niet meelopen met je man enz.  En we hebben in de voorbereiding, beker gezien waartoe deze ploeg in staat is, ook tegen een tegenstander als bijvoorbeeld Meerssen. Dus het zit erin!! Niet in paniek raken en erin  blijven geloven en……..hard blijven werken op de training.
De wedstrijd:
Na 4 minuten was het al bijna raak aan beide kanten. Eerst schoot de snelle buitenspeler van Scharn tegen de lat, niet veel later was het Lorenzo die de lat raakte. Vanaf dat moment controleerde wij de wedstrijd en was het wachten op de volgende kans. Die kwam er snel. Lorenzo pikte de bal op in de middencirkel, na een pass van Julian, was alleen en dacht waarschijnlijk: “Ik zet het op een lopen (met bal) en ren iedereen van die achterhoede eruit”. Dat gebeurde ook (achterhoede was vrij traag) en hij tikte de bal prima langs de keeper in de lange hoek; 0-1.
Zelfs Usain Bolt, kijkende op een scherm in een stadion hier ver vandaan, was onder de indruk van de versnelling van Lorenzo.
Usain-Bolt-8.jpg
Eigenlijk was het wachten op de 2e goal van Lorenzo, maar dan moet hij wel de ballen krijgen. En die kwamen niet meer, terwijl het achterin bij Scharn niet lekker zat. Daar hadden we van moeten profiteren!!
Rond de 17e minuut onderschepte Julian de bal, legde hem breed en schoot James net over. De 0-2 hing in de lucht maar waar ik ook keek: ik zag het niet en het kwam er ook niet.
lucht.jpg
Plots was er wel de 1-1 en keek iedereen elkaar aan. Hoe kan dit nu? Het antwoord was simpel maar dat weten de mannen verdraaid goed. We speelden als kippen zonder kop; ongelofelijk!
100-kippen-zonder-kop_1.jpg
Feit was wel dat het vanaf dat moment niet lekker liep en dat Scharn nog twee grote kansen kreeg vóór rust. Dat werd ons echter bespaard en gingen we de rust in met een 1-1 tussenstand.
In de kleedkamer werden gedachten uitgewisseld over het vertoonde spel en het een en ander zou anders moeten. Prima om dat te doen maar dan moet het wel terug te zien zijn op het veld en om onverklaarbare redenen gebeurde dat niet. Teveel spelers voetbalden onder hun niveau en dus hadden we te maken met 2 tegenstanders: Scharn en ons zelf!
Schouders eronder en door. Helaas viel Dennis met een blessure uit maar die werd prima opgevolgd door Koen en niet veel later viel ook Ralf prima in. Niks ten nadele van de spelers die eruit moesten; dat hadden ook 5 anderen kunnen zijn. Een klutsbal kwam in de 61e minuut op rechts terecht bij Julian. Diens voorzet werd in één keer op de pantoffel gepakt door Harun en zo was daar plots de 1-2.
Dit moest voor de nodige rust zorgen. Echter gebeurde dat niet en binnen no-time werd de voorsprong weggegeven en stonden we 2 minuten later zelfs tegen een 3-2 achterstand aan te kijken.
En wat er dan gebeurt snap ik nog steeds niet. Ineens worden duels gewonnen, zetten we de tegenstander finaal vast (die er met hun razendsnelle buitenspeler wel een paar keer gevaarlijk uit kwamen) en creëerden we kansen.
Na prima doorzetten van Ralf aan de linkerkant, leverde hij een voorzet op maat en Lorenzo kopte de bal geweldig binnen; 3-3 met nog een kwartier op de klok.
En de druk werd groter. Na goed doorkoppen van Ralf kwam de bal bij Harun terecht. Deze gaf hem terug aan de doorgelopen Ralf en diens inzet werd voor het doel weggehaald. Binnen 5 minuten een aantal corners waarvan de laatste in de 86e minuut van de doellijn werd gehaald.
En dan zul je altijd zien: in de laatste minuut schiet Julian de bal via de keeper tegen de paal en Mo tikt de 3-4 binnen. Echter vlagt de grensrechter voor buitenspel en wordt dit doelpunt afgekeurd.

Het zou wellicht wat teveel van het goede zijn geweest. Beide ploegen mochten blij zijn, maar tevens ook niet, met het gelijke spel.
En wat kunnen wij daar nou van leren?

Heel simpel; als we de wedstrijd nou gewoon zo gevoetbald hadden als het laatste kwartier was er niks aan de hand geweest en hadden we de 3 punten binnen gehengeld.
Die overtuiging, van dat laatste kwartier, die moeten we meenemen naar volgende week en van andere dingen leren.
Dinsdag weer lekker trainen mannen, de sfeer er zo inhouden zoals die is en dan laten we zondag zien waartoe we in staat zijn.